eurotrip 2015 – Budapeszt

To był nasz pierwszy pobyt w Budapeszcie, spędziliśmy tam tylko dwa dni, ale nie mogę się już doczekać kiedy wrócimy. To miasto urzekło mnie równie mocno co moja ukochana Praga. Nocleg tradycyjnie znaleźliśmy przez airbnb i trafiliśmy na super gospodarza, który podarował nam węgierskie wino, wyposażył nas w mapę i powiedział co zwiedzać i najlepiej w jakiej kolejności. Wszelkie namiary mogę oczywiście podać zainteresowanym.

Na szczęście większość atrakcji znajduje się w spacerowych odległościach, więc Budapeszt to miasto idealne do poznawania podczas pieszych wycieczek i gubienia się w pięknych uliczkach.

Widok z Mostu Elżbiety na Wzgórze Zamkowe zlokalizowane na terenie pagórkowatej Budy.

Kolejka zębata na wzgórze zamkowe. Po linii kursują wahadłowo dwa wagoniki, połączone łańcuchem. Kursuje między placem przy Moście Łańcuchowym a pl. św. Jerzego, między starówką a Zamkiem na Wzgórzu Zamkowym.

Najstarsza, żółta linia metra została otwarta w 1896 roku jako pierwsza w europie kontynentalnej kolej podziemna (zaraz po londyńskiej), znajduje się tuż pod powierzchnią jezdni., druga linia czerwona – łączy Budę i Peszt i i przebiega pod Dunajem. Niebieska, którą mieliśmy okazję jechać (i która wygląda jakby była z poprzedniej epoki), kursuje tylko na terenie Pesztu. Barwą trolejbusów, które poruszają się tylko po centrum, jest czerwień. Pierwsza linia została oznaczona numerem 70 na cześć siedemdziesiątych urodzin Stalina. Autobusy, kursujące po całym mieście, pomalowane są na niebiesko. Natomiast kolor zielony to naziemna kolejka podmiejska, którą nie mieliśmy okazji jeździć, ale widzieliśmy ją w czasie spaceru do cukierni.

Kolor żółty zarezerwowany jest dla tramwajów. Najciekawszą linia jest chyba 2, jeżdżąca wzdłuż Dunaju w Peszcie, a podróż nią dostarcza wspaniałych widoków po Stronie Budy. W okresie Bożego Narodzenia ten właśnie tramwaj jest udekorowany lampkami.

Pobyt w Budapeszcie, mimo że jeszcze zimowy, wykorzystaliśmy na próbowanie nowych smaków lodów. W lodziarni Levendula kezmuves Fagylalt na Szent István krt. 21 mieliśmy okazję spróbować lodow o smaku sera gorgonzola i lawendowych. Do lodziarni Gelarto Rosa fagyizó és Cioccolarto na Szent István tér 3, wybraliśmy się na lody w kształcie… róż ;) Nasz wybór to czekolada z chilli i bazylia z cytryną.

W potrawach pojawiają się różnego rodzaju kluseczki, które Węgrzy najwyraźniej uwielbiają. Do tego obowiązkowo potrawa mięsna, a królującą przyprawą jest oczywiście papryka. Prawdziwy węgierski gulasz to porkolt – mięso pokrojone na drobne kawałki, uduszone w sosie paprykowym z dodatkiem cebuli i czasem także odrobiny wina. Gulasz serwuje się z twardymi kluseczkami kładzionymi zwanymi galuska. Inną równie popularną potrawą jest paprikas – rózni się od gulasz tym, że w czasie smażenia mięso posypywane jest grubą warstwą papryki, a smak łagodzą duże ilości śmietany. Szybką przekąską jest langosz – smażony na głębokim tłuszczu placek, podawany w różnych wariacjach. Moją ulubioną wersją jest ta ze śmietaną i żółtym serem. W smaku przypomina niesłodkiego racucha.
Wszystkie te trzy potrawy mieliśmy okazję spróbować w klimatycznej restauracyjce Drum Internet Cafe na Dob Utca 2 w VII Dystrykcie. Polecamy ich piwo o smaku czarnego bzu.

Najbardziej znanym ciastem jest tort Dobos, czyli biszkopt przekładany czekoladowym kremem, zwieńczony chrupiącą skorupką z karmelu. Podobno najlepszy możemy spróbować w cukierni Daubner Cukrászda na Szépvölgyi utca 50, zlokalizowanej po stronie Budy. Specjalnie dla tych dwóch kawałków ciasta w poniedziałkowy poranek pokonaliśmy kilka kilometrów na piechotę! :) Polecamy też batoniki Turo Rudi dostępne w większości marketów. Nadzienie z serka twarogowego oblane czekoladą, coś wspaniałego :) Jeśli chodzi o wino polecamy oczywiście Tokaj i czerwony Egri Bikaver. Warto też odwiedzić halę targową na Vamhaz krt 1-3, zlokalizowaną tuż obok Mostu Wolności. Wybór warzyw, owoców, wędlin czy past paprykowych jest naprawdę duży.